Pages

Friday 21 February 2014

Al-Quran Itu Rahmat Dari Allah

Berikut ialah petikan mukadimah Al-Quran Per Kata keluaran Telaga Biru Sdn Bhd. Mukadimah ini ingin saya kongsikan diblog ini kerana ianya amat mendalam dan bermakna.

"Al-Quran adalah rahmat Allah swt yang paling besar kepada manusia. Ia merupakan "Kitab Ibadah" dan juga "Kitab Hidayah". Sebagai "Kitab Ibadah", setiap Muslim dapat beribadah dengan Al-Quran, yakni dengan sering-sering membacanya supaya mendapat pahala yang berlimpah.

Rasulullah saw bersabda:
"Sesiapa yang membaca satu huruf daripada Kitab Allah (Al-Quran), maka baginya satu kebaikan, dan satu kebaikan itu dibalas dengan sepuluh kali gandanya." (Hadis riwayat Tirmizi)

Dikatakan kepada ahli Al-Quran: "Bacalah, naiklah dan bacalah dengan tartil sebagaimana kamu membaca di dunia kerana kedudukanmu (di syurga) terletak pada akhir ayat yang kamu baca." (Hadis riwaya Tirmizi)

Sebagai "Kitab Hidayah", Al-Quran adalah sumber petunjuk paling utama. Ia adalah manual book untuk menjawab seluruh persoalan hidup yang dapat menjadikan manusia berjaya di dunia dan akhirat. Agar mendapatkan hidayah Al-Quran, setiap Muslim harus melalui tiga tahapan:

1. Memahami;
2. Menghayati; dan
3. Mengamalkan Al-Quran.

Pahala memahami dan mengamalkan Al-Quran jauh lebih besar daripada sekadaran membacanya. Untuk keperluan itulah, kami menyusun Tafsir Al-Quran Per Kata."

Oleh itu, jom "Baca Al-Quran dan Terjemahannya Sekali" walaupun 1 ayat sehari. Banyak manafaatnya. In Shaa Allah. Percayalah, teramat rugi untuk kita tidak memahaminya.


Snapshot Mukadimah Quran Per Kata - Telaga Biru


No comments:

Post a Comment