Pages

Tuesday 20 August 2013

Benarkah Al-Quran Apple APP STORE oleh komuniti Ahmadiyyah / Qadiani salah?

Mesej 1
Isu ini pernah tersebar, mungkin bermula tahun 2011/12. Bulan lepas (July 2013) saya menerima lagi mesej ini, maknanya, ia masih lagi tersebar. Kerana ingin tahu, saya pun mengkaji serba sedikit imej-imej dan website yang dihantar melalui mesej ini.

Disertakan di sini mesej asal yang diterima dalam Bahasa Melayu. Ada versi dalam Bahasa Inggeris (link Bahasa Inggeris).


Mesej 1a
Persoalannya - Benarkah Al-Quran yang dikeluarkan oleh komuniti ini salah atau mengelirukan?

Wallahuallam tapi berikut adalah hasil kajian saya (mungkin juga tidak berapa betul, anda buatlah penilaian sendiri). Perlu dijelaskan pertama sekali, saya bukanlah ahli pada mana-mana komuniti. Niat saya, sekirannya mesej ini tidak betul, saya berharap Allah membantu saya menerangkan kepada anda. Sekiranya mesej itu betul, saya berharap Allah menerima kemaafan saya dan anda boleh beri komen dimana silapnya.

Cara saya membuat analisis adalah seperti berikut:



1. Saya tidak dapat mengdownload Applikasi Al-Quran itu dari Apple Apps Store. Jadi penerangan atau analisa saya hanya melalui imej yang disertakan dalam mesej-mesej ini.

2. Saya pengguna iQuran Pro, versi 2.3.3 android yang juga digunakan dalam imej tersebut sebagai perbandingan.

3. Saya juga membuat rujukan ke atas ayat yang sama (yang dikatakan dikelirukan) dengan Quran Per Kata (edaran Telaga Biru), Kitab Al-Quran (bahasa Arab sahaja) dan iQuran Pro Android yang saya gunakan sekarang.

4. Ketika saya merujuk kepada Apple Apps Store, saya dapati sudah ada update pada Quran dari komuniti ini. Kemungkinan besar perbandingan yang dibuat adalah dari versi 1.0 (klik link untuk ke Apple Apps Store)






Quran Apps dari Komuniti Ahmadiyya. Perhatikan ini adalah versi 2.0. Skrin shot berbeza. Mungkin yang tersebar atau yang dipapar didalam mesej adalah versi lama.












Hasil analisa saya adalah seperti berikut:

Berdasarkan imej yang disertakan dalam mesej itu, ia merujuk kepada Ayat 7 (imej kata 6) dari Surah Al-Imran (dipetik dari quran online tokeikedai.net/alquran):

هُوَ الَّذِيَ أَنزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُّحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ في قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاء الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاء تَأْوِيلِهِ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلاَّ اللّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِّنْ عِندِ رَبِّنَا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلاَّ أُوْلُواْ الألْبَابِ

Terjemahannya (dari website tokeikedai):
Dia-lah yang menurunkan Al Kitab (Al Qur'an) kepada kamu. Di antara (isi) nya ada ayat-ayat yang muhkamaat, itulah pokok-pokok isi Al qur'an dan yang lain (ayat-ayat) mu-tasyaabihaat. Adapun orang-orang yang dalam hatinya condong kepada kesesatan, maka mereka mengikuti sebahagian ayat-ayat yang mutasyaabihaat daripadanya untuk menimbulkan fitnah untuk mencari-cari ta'wilnya, padahal tidak ada yang mengetahui ta'wilnya melainkan Allah. Dan orang-orang yang mendalam ilmunya berkata: "Kami beriman kepada ayat-ayat yang mutasyaabihaat, semuanya itu dari sisi Tuhan kami." Dan tidak dapat mengambil pelajaran (daripadanya) melainkan orang-orang yang berakal.

Terjemahannya (dari iQuran Pro 2.3.3):
Dia lah yang menurunkan kepadamu (wahai Muhammad) Kitab Suci Al-Quran. Sebahagian besar dari Al-Quran itu ialah ayat-ayat "Muhkamaat" (yang tetap, tegas, dan nyata maknanya serta jelas maksudnya); ayat-ayat Muhkamat itu ialah ibu (atau pokok) isi Al-Quran. Dan yang lain lagi ialah ayat-ayat "Mutasyaabihaat" (yang samar-samar, tidak terang maksudnya). Oleh sebab itu (timbullah faham yang berlainan menurut kandungan hati masing-masing). Adapun orang-orang yang ada dalam hatinya kecenderungan ke arah kesesatan, maka mereka selalu menurut apa yang samar-samar dari Al-Quran untuk mencari fitnah dan mencari-cari Takwilnya (memutarkan maksudnya menurut yang disukainya). Padahal tidak ada yang mengetahui Takwilnya (tafsir maksudnya yang sebenar) melainkan Allah. Dan orang-orang yang tetap teguh serta mendalam pengetahuannya dalam ilmu-ilmu agama berkata "Kami beriman kepadanya, semuanya itu datangnya dari sisi Tuhan kami". Dan tiadalah yang mengambil pelajaran dan peringatan melainkan orang-orang yang berfikir.

Analisa

  1. Apabila saya bandingkan ayat tersebut, saya dapati, ayat yang dipaparkan pada skrin Al-Quran Apple itu sama dengan ayat yang saya rujuk pada kitab-kitab lain termasuk iQuran Pro versi 2.3.3 android saya.
  2. Tetapi, apabila saya bandingkan ayat yang diambil dari skrin android itu (yang ditunjuk melalui handphone Samsung), terdapat tambahan huruf atau perkataan (3 perkataan) yang saya pun tidak tahu maknanya.
  3. Berdasarkan tulisan dibawah skrin itu, ia kata ayat tersebut diambil dari iQuran Pro Software sedangkan iQuran Pro yang saya pakai sekarang, tidak ada tambahan 3 perkataan itu. Lihat perbandingan dibawah.

Perbandingan antara iQuran Pro ver 2.3.3

Perbandingan dengan Quran Per Kata (Edaran Telaga Biru)


Perbandingan dengan Quran Tanpa Terjemahan


Kesimpulannya

Adakah benar kenyataan yang disampaikan oleh mesej yang tersebar ini yang mengatakan Al-Quran Apple Apps Store keluaran komuniti Ahmaddiyah ini salah atau mengelirukan? Terdapat satu artikel lain yang juga mempertikaikan kesahihan mesej ini, http://quraan-today.blogspot.com/2012/10/boycotting-quran-application-on-i-phone.html

Anda buatlah penilaian anda sendiri. Saya sekadar menjelaskan sahaja. Semoga Allah melindungi kita semua dari perkara-perkara yang tidak baik. Dan seperti biasa, jangan lupa...Apabila Mengaji Al-Quran, Bacalah Terjemahannya Sekali. Amin.

No comments:

Post a Comment