Pages

Wednesday 31 July 2013

Cerita Nuzul Quran 2013

Sepanjang Nuzul Quran tahun 2013 pada tanggal Jumaat, 26hb Julai 2013 lalu, banyak program di televisyen mahu pun tazkirah-tazkirah di masjid berkisar tentang cerita Al-Quran. Sebagai contoh:

1. TV9 Program Tanyalah Ustaz - topik perbincangan bertajuk Kuasa Al-Quran oleh Dr. Danial
2. TV3 (tak ingat programnya)
3. Tazkirah di masjid Al-Ehsan, Bandar Kinrara, Puchong (tak ingat nama Ustaz)
4. TV Al-Hijrah Program Reflections oleh Imam Shuaib Webb di UIA

Kesimpulan dari program-program ini ialah kita sebagai seorang muslim perlulah membaca dan faham isi kandungan Al-Quran itu. Ia bukan sahaja mengandungi mukjizat tetapi panduan dan petunjuk dari Allah. Dr. Danial dalam programnya antaranya mengajak kita baca bersama dengan terjemahan dan tafsir Al-Quran itu supaya kita lebih memahami ayat-ayat tersebut.

Apa yang saya ingin sentuh disini ialah salah satu soalan yang diajukan oleh Imam Shuaib Webb dalam program Reflections di TV Al-Hijrah berbunyi (terjemahannya) umat Islam sekarang semakin jauh dari Al-Quran, bagaimana kita boleh dekatkan mereka ini kepada Al-Quran? Jawapan saya untuk soalan ini ialah seperti berikut:

Soalan -  Umat Islam semakin jauh dari Al-Quran

Jawapan saya - Ramai beranggapan membaca Al-Quran tidak perlu selalu. Dapat khatam sekali pun sudah cukup. Pernah seorang ustaz di masjid Kinrara bertanya, bila kita kali terakhir khatam Al-Quran, semasa kecil dulu kah? Dr. Zakir Naik di dalam fan page facebook beliau pernah bertanya, bila kali terakhir kita baca Al-Quran? Tahun lepas? Dahulu saya juga beranggapan begini yang sebenarnya satu kesilapan.

Kerana ramai antara kita belajar mengaji semasa kecil dulu tidak diajar baca terjemahannya. Oleh itu, kita hanya ingat mengaji Al-Quran hanyalah sekali sahaja sedangkan kalau kita dapat baca dan faham terjemahan beserta tafsirnya setiap hari, terlalu banyak ilmu dan panduan kita dapat. Begitu juga hati kita sentiasa tenang dan kekuatan iman kita pada Allah semakin kuat.

Soalan - bagaimana kita boleh dekatkan mereka ini kepada Al-Quran?

Jawapan saya - setiap orang mempunyai cara mereka sendiri. Bagi saya, cara saya berpesan adalah melalui blog ini dan fan facebook yang ikhlas mengajak semua muslimin muslimat sekalian, apabila mengaji Al-Quran, bacalah terjemahannya sekali. Apa pun caranya, yang penting kita sendiri kena buat dahulu. Pastikan kita bila mengaji, membaca terjemahannya sekali. Barulah kita boleh berkempen, berdakwah atau berpesan pada orang lain.

Salah satu cara yang mungkin berkesan yang kadang-kadang kita boleh amalkan ialah apabila kita ingin menghadiahkan seseorang sebuah Al-Quran sebagai contoh hadiah perkahwinan, belilah yang ada terjemahannya. Begitu juga kalau kita ingin mewakafkan Al-Quran, wakafkan Al-Quran yang ada terjemahannya. Seperti Dr. Danial cakap, Al-Quran itu mengandungi hidayah bagi setiap manusia. Mungkin kalau ada orang baca terjemahannya, orang tersebut bertambah ilmunya atau kebaikannya atau berubah menjadi alim. Dapat juga kita pahala kebaikan dari Allah S.W.T.

Kedua - sekiranya kita ada anak, ajarlah mereka untuk membaca terjemahan dan tafsirannya sekali.

Apa-apapun, berbagai cara boleh dilakukan. Terpulanglah pada cara masing-masing asalkan tidak melanggar hukum dan perintah Allah.

Akhir sekali, jom, apabila Mengaji Al-Quran, Bacalah Terjemahannya Sekali. Banyak manafaatnya. In Shaa Allah.




No comments:

Post a Comment