Pages

Wednesday 24 July 2013

Kenapa Kita Perlu Fahami Al-Quran

Kenapa perlu kita fahami Al-Quran? Atau yang lebih tepat, Allah S.W. T bertanya kepada kita "Mengapa kamu tidak memahaminya (Al-Quran)?" Rujuk Surah Al-Anbiya ayat 10. Dengan jelas dan nyata, Allah S.W.T bertanya kepada kita kenapa kita tidak memahami Al-Quran itu. Apakah jawapan kita?


Kerana itu adalah penting selain dari pandai mengaji, kita perlu baca terjemahan ayat-ayat Al-Quran itu terutamanya kalau kita tidak pandai berbahasa Arab. Allah S.W.T mahu kita mendapatkan rahmat, hidayah, petunjuk, panduan dan berbagai-bagai hikmah dariNya. Allah S.W.T telah memberinya melalui Al-Quran.

Sebagai contoh. (1) Kehebatan madu lebah yang mengandungi pelbagai khasiat dan penawar kepada berbagai penyakit diterangkan dalam Surah An-Nahl 68-69.




Contoh (2) Dengan ilmu yang diperolehi dari Al-Quran, kita berupaya menangkis bidaah-bidaah yang direka cipta manusia yang berniat tidak baik dan mengelakkan diri kita dari perkara yang tidak di ingini. Ikuti pesan Mufti ini dari Jeddah, Mekah. (link ke video).

Contoh (3) Ketika dilanda kesusahan, kita harus sedar itu hanyalah ujian dari Allah S.W.T dan perlu sentiasa ingat padaNya. Ketika kita berada dalam kesenangan, ia juga ujian dari Allah S.W.T dan kita perlu bersyukur padaNya. Surah Al-Anbiya Ayat 35.




Banyak lagi hikmah-hikmah yang terdapat dalam Al-Quran. Kerana itu Allah S.W.T bertanya kita kembali "Mengapa kamu tidak memahaminya (Al-Quran itu)".

Surah Al-Anbiya Ayat 10 (sebagai rujukan terjemahan lain)



Begitu juga dengan surah Sad ayat 29:





Oleh itu, marilah kita menyahut seruan Allah S.W.T untuk memahami Al-QuranNya. "Bacalah Al-Quran dan Terjemahannya Sekali" walaupun 1 ayat sehari. Banyak manafaatnya. In Shaa Allah.



1 comment:

  1. Beruntunglah mereka yang pelajari Al-Quran, sesungguhnya Al-Quran akan menjadi syafaat dan teman mereka di akhirat nanti.

    ReplyDelete