Pages

Saturday 16 November 2013

Tip Untuk Memahami Al-Quran

Antara langkah mudah untuk mula memahami Al-Quran ialah membaca terjemahannya sahaja, buat seperti mana kita membaca buku. Apabila habis membaca terjemahannya dari mula hingga akhir (dari Surah 1 hingga ke Surah 114), barulah kita ulang semula secara mengaji, iaitu baca Al-Quran itu berserta terjemahannya ayat per ayat.

Inilah yang saya lakukan ketika mula-mula saya ingin mengetahui apakah kandungan atau isi Al-Quran itu. Selama hari ini, saya hanya tahu mengaji dan menghafal surah-surah Al-Quran tetapi tidak pernah faham maksudnya. Selepas membaca terjemahannya, barulah saya sedar betapa banyaknya ilmu-ilmu, petunjuk-petunjuk dan fadhilat Al-Quran itu. Subhanallah. Syukur, Alhamdulillah dengan hidayah dan petunjuk dari Allah ini.

Tip ini juga disarankan oleh Ustaz Mohamed Hanafiah Abdul Malek iaitu membaca terjemahan Al-Quran seperti membaca novel untuk mula memahami Al-Quran. Beliau membuat saranan ini ketika program Halaqah TV9 di Masjid Al-Fallah, USJ, Subang Jaya pada 15hb November 2013 yang bertajuk "Pengantin Al-Quran". Dibawah ini antara petikan-petikan ucapan beliau semasa program tersebut:

Ustaz Mohamed Hanafiah Abdul Malek
"Al-Quran bila disebut tuan-tuan, ramai, saya yakin kalau kita tengok dinegeri Johor dan banyak-banyak negeri, sebelum berkahwin, sebelum akad nikah, dia ada majlis khatam Al-Quran. Syabas dan tahniah. Tapi tuan-tuan, khatam Al-Quran ini ialah mudah, saya yakin, tengok muka pun bercahaya-cahaya, penuh cahaya Quran ini (menunjuk pada hadirin majlis). Tapi isu dia tuan puan kalau kita nak jadi pengantin Al-Quran, kita juga kena faham makna yang ada terdapat dalam Al-Quran. Kalau baca je tak faham, tuan tuan rugi, rugi serugi-ruginya. Yang paling rugi, tak baca, tak paham dan tak kahwin. Itu sangat rugi tuan tuan.

Tuan tuan dan puan puan, muslimin dan muslimat, pengantin Al-Quran, dia tidak boleh berpisah dengan Al-Quran. Kerana dalam Al-Quran ada pesanan, ada pesanan kepada seorang suami, ada pesanan kepada seorang isteri, ada pesanan kepada seorang ayah, dan banyak penghargaan kepada seorang isteri dan seorang ibu.

Tuan tuan dan puan puan, muslimin dan muslimat yang diredhai Allah. Bacalah juga terjemahan Al-Quran. Pimpinlah isterimu dalam solat-solat sunat. Kejut suamimu untuk tahajud diwaktu malam hari. Berpuasalah............
......Kita kena paham terjemahan Al-Quran. Saya bagi satu tip macam mana, pengantin yang baru-baru kahwin dan yang lama dah kawin ni, nak dapat makna Al-Quran ini, bentuk novel iaitu membaca dari Surah Al-Furqan, turun ke Surah Ash-Shuara, sampai An Nas, naik balik Al-Fatihah, lalu Al-Baqarah, Al-Imran, sampai Al-Furqan balik. Kalau kita baca tu tuan tuan, Subhanallah, kita rasa semua persoalan, semua permasaalahan, semua kasih sayang Allah tercurah dalam bentuk novel.

Al-Quran bukan novel tuan puan, Al-Quran bukan novel tetapi dia wahyu daripada Allah. Tapi tuan tuan, kalau kita tak mengaji Al-Quran, kita tak baca Al-Quran, meminggirkan Al-Quran, cuma letak dalam laci, letak dalam locker, letak dalam almari sebagai perhiasan, ketika itu, Al-Quran akan melaknat kita. Dan tidak adalah lagi pengantin Al-Quran yang kita bincangkan malam ini kalau Al-Quran itu dipandang sepi. Wallahuallam."

Petikan dari Ustaz Mohamed Hanafiah Abdul Malek. Anda boleh tonton program Halaqah ini disini - Halaqah TV9 15hb November - Pengantin Al-Quran:


No comments:

Post a Comment