Pages

Monday 25 November 2013

Apakah Asbabun Nuzul?

Kitab-kitab Al-Quran yang dijual dalam pasaran sekarang, ada pelbagai bentuk atau variasi seperti berikut:

1. Al-Quran dalam bahasa Arab sahaja
2. Al-Quran beserta terjemahan dalam bahasa tempatan (Bahasa Melayu, Inggeris dsbnya).
3. Al-Quran beserta terjemahan dan Asbabun Nuzul
4. Al-Quran beserta terjemahan, Asbabun Nuzul dan tanda-tanda bacaan tajwid
5. Al-Quran berserta terjemahan dan nota-nota tafsir ayat

Apakah Asbabun Nuzul? Asbabun Nuzul ialah cerita atau sebab-sebab turunnya sesuatu ayat Al-Quran itu. Juga dirujuk sebagai kisah disebalik ayat-ayat tersebut. Lain-lain definisi Asbabun Nuzul ialah seperti berikut:

"Asbabun Nuzul secara bahasa berarti sebab turunnya ayat-ayat Al-Qur’an. Sebagaimana diketahui bahwa Al-Qur’an diturunkan Allah SWT selama masa 22 tahun 2 bulan dan 22 hari atau lebih kurang 23 tahun. Al-Qur’an diturunkan oleh Allah SWT pada dasarnya adalah untuk memperbaiki aqidah, ibadah, akhlak dan pergaulan manusia yang telah menyimpang dari rel kebenaran. Oleh karena itu secara bahasa sebenarnya penyebab turunnya Al-Qur’an adalah karena kerusakan dan penyimpangan aqidah, ibadah, akhlak dan tata pergaulan ummat manusia. Namun demikian bukanlah ini yang dimaksud dalam pembahasan makalah ini, sebab ini adalah sifatnya umum.Adapun pengertian Asbabun Nuzul secara Ishtilahi sebagaimana disebutkan oleh Shubhi Al-Shalih dalam bukunya Mabahits Fi ‘Ulumil Qur’an adalah sesuatu yang dengan sebabnya turun suatu ayat atau beberapa ayat yang mengandung sebab itu, atau memberi jawaban terhadap sebab itu, atau menerangkan hukumnya pada masa terjadinya sebab tersebut." (dipetik dari website http://riau.kemenag.go.id/index.php?a=artikel&id=10114 - Kementerian Agama Kantor Wilayah Riau)

"Asbābun Nuzūl (Arab: اسباب النزول, Sebab-sebab Turunnya (suatu ayat)) adalah ilmu Al-Qur'an yang membahas mengenai latar belakang atau sebab-sebab suatu atau beberapa ayat al-Qur'an diturunkan. Pada umumnya, Asbabun Nuzul memudahkan para Mufassir untuk menemukan tafsir dan pemahaman suatu ayat dari balik kisah diturunkannya ayat itu. Selain itu, ada juga yang memahami ilmu ini untuk menetapkan hukum dari hikmah dibalik kisah diturunkannya suatu ayat.[1] Ibnu Taimiyyah mengemukakan bahwa mengetahui Asbabun Nuzul suatu ayat dapat membantu Mufassir memahami makna ayat. Pengetahuan tentang Asbabun Nuzul suatu ayat dapat memberikan dasar yang kokoh untuk menyelami makna suatu ayat Al-Qur’an."[2]
(dipetik dari Wikipedia - http://id.wikipedia.org/wiki/Asbabun_Nuzul)

Ketika membeli Al-Quran, yang mana satu yang harus kita pilih? Bergantung kepada kehendak individu, sekiranya pandai berbahasa Arab, bolehlah membeli Al-Quran dalam bahasa Arab sahaja kerana mereka faham akan ayat-ayat yang dibaca. Sekiranya kita tidak pandai berbahasa Arab, belilah yang ada terjemahannya sekali. Ini kerana membaca dan memahami ayat-ayat Al-Quran adalah lebih baik berbanding membaca sahaja. Apabila faham, kita boleh beramal dengan ajaran-ajaran dan petunjuk-petunjuk yang ada didalam Al-Quran itu.

Contoh Asbabun Nuzul dari Quran Per Kata (edaran Telaga Biru)


Contoh Asbabun Nuzul Quran Per Kata (edaran Telaga Biru)

Bacalah Al-Quran dengan terjemahannya sekali. In shaa Allah, kita akan mendapat banyak faedah. Lebih banyak faedahnya sekiranya dibaca setiap hari walaupun 5 ayat sehari. In shaa Allah.


No comments:

Post a Comment