Pages

Wednesday 13 November 2013

Kisah Seorang Jururawat Dan Pesakit Alzheimer Beragama Islam


Ini adalah kisah seorang jururawat dan pesakit Muslim, walaupun ia kisah agak lama (nota: saya pernah terbaca kisah yang sama, dianggarkan sekitar hujung tahun 80-an & 90-an) tetapi disarankan anda MEMBACANYA! (terutama bagi sesiapa yang meragui kuasa dakwah secara senyap (nota: dalam erti kata lain dakwah secara tidak terang-terangan).

Nama saya Cassie, saya berumur 23 tahun. Saya lulus sebagai seorang jururawat yang berkelayakan tahun ini dan telah mendapat kedudukan pertama sebagai seorang jururawat rumah.

Pesakit saya adalah seorang lelaki Inggeris di awal 80-an itu yang mengalami Alzheimer (nota: penyakit Alzheimer ialah satu penyakit yang mengakibatkan pesakit lupa pada semua perkara atau hilang ingatan). Dalam pertemuan pertama, saya dapat melihat rekod beliau bahawa dia adalah seorang yang telah memeluk agama Islam, maka dia adalah seorang Muslim.

Berdasarkan pengetahuan ini, saya perlu mengambil kira (berhati-hati) dengan beberapa kaedah rawatan yang mungkin berlawanan dengan amalan beliau (sebagai seorang Muslim), oleh itu saya cuba untuk menyesuaikan diri saya untuk memenuhi keperluan itu. Saya memasak dan membawa daging 'halal' untuk dia dan memastikan bahawa tidak ada daging khinzir atau alkohol di premis tersebut kerana saya telah membuat beberapa kajian yang menunjukkan bahawa ini adalah dilarang di dalam Islam.

Penyakit pesakit saya ini adalah di peringkat yang kritikal (tinggi) dan ramai rakan-rakan saya tidak dapat memahami mengapa saya sanggup berusaha dan bersusah payah untuk beliau. Tetapi saya memahami bahawa orang yang percaya dan berpegang teguh pada agamanya layak untuk dihormati, walaupun mereka tidak mengetahui kedudukan dan keadaan semasa mereka (kerana lupa atau hilang ingatan).

Bagaimanapun selepas beberapa minggu dengan pesakit saya, saya mula melihat beberapa corak pergerakan (atau perbuatan). Pada mulanya saya fikir ia adalah pergerakan atau perbuatan yang ditiru dari seseorang yang beliau pernah lihat, saya nampak dia mengulangi pergerakan atau perbuatan tersebut pada masa tertentu; pagi, petang dan malam.

Pergerakan tersebut ialah mengangkat tangan, tunduk dan kemudian meletakkan kepalanya ke tanah (lantai). Saya tidak dapat memahaminya. Beliau juga membaca berulang-ulang ayat-ayat didalam bahasa lain dimana saya tidak dapat tangkap apakah bahasa tersebut kerana ucapan beliau tidak jelas tetapi saya tahu ayat-ayat yang sama diulang setiap hari.

Juga terdapat sesuatu yang pelik, dia tidak membenarkan saya untuk memberi makan kepadanya dengan tangan kiri saya (saya kidal ). Saya tahu ini ada kaitan dengan agama beliau tetapi tidak tahu bagaimana.

Salah seorang daripada rakan-rakan saya memberitahu saya tentang “paltalk” iaitu sebuah tempat perbahasan dan perbincangan kerana saya tidak tahu apa-apa tentang umat Islam kecuali pesakit saya. Jadi saya fikir adalah baik untuk bercakap dengan seseorang dan bertanya soalan secara langsung. Saya pergi pada bahagian Islam dan memasuki forum 'Mesej Sebenar' (True Message) .

Di sini saya bertanya soalan-soalan mengenai pergerakan yang berulang-ulang dan saya diberitahu bahawa ini adalah pergerakan solat / sembahyang. Saya tidak mempercayainya sehingga salah seorang dari mereka memberi link tentang solat/sembahyang secara Islam di youtube.

Saya terkejut. Seorang lelaki yang telah kehilangan semua memori tentang anak-anak, pekerjaan dan hampir tidak boleh makan dan minum, masih boleh mengingati bukan sahaja pergerakan-pergerakan solat / sembahyang tetapi juga mengingati dan membaca ayat-ayat di dalam bahasa lain (bahasa Arab).

Ini sangatlah luar biasa dan saya tahu bahawa lelaki ini adalah seorang yang taat dengan agama beliau, menyebabkan saya ingin belajar lebih lanjut agar dapat menjaga beliau dengan lebih baik semampu yang boleh.

Saya menziarah forum di “paltalk” sekerap yang saya boleh dan telah diberi link untuk membaca terjemahan al-Quran dan mendengar bacaannya. Membaca dan mendengar Surah 'Lebah ' membuatkan saya menggigil dan saya ulanginya beberapa kali sehari.

Saya buat rakaman al-Quran itu pada iPod saya dan memberikannya kepada pesakit saya, apabila dia mendengarnya (bacaan Al-Quran itu), dia tersenyum dan menangis. Apabila membaca terjemahannya, saya tahu mengapa.

Saya mengapplikasikan pengetahuan yang saya perolehi daripada “paltalk” untuk menjaga pesakit saya tetapi secara beransur-ansur, saya dapati saya akan datang ke bilik perbincangan tersebut lebih untuk mencari jawapan bagi diri saya sendiri.

Saya tidak pernah benar-benar mengambil masa untuk melihat kehidupan saya, saya tidak tahu bapa saya, ibu saya meninggal dunia ketika saya berumur 3 tahun , saya dan abang saya telah dijaga oleh datuk & nenek kami yang meninggal dunia 4 tahun yang lalu, jadi sekarang yang tinggal hanya kami berdua sahaja.

Tetapi di sebalik semua kehilangan ini , saya sentiasa berfikir saya gembira, secukupnya. Hanya selepas menghabiskan masa dengan pesakit saya, saya merasakan seperti saya telah kehilangan sesuatu. Saya kehilangan kedamaian dan ketenangan yang pesakit saya ada, walaupun beliau menanggung penderitaan akibat penyakit beliau.

Saya inginkan rasa seperti dimiliki (atau memiliki) seperti yang dia rasa, walaupun dengan tiada sesiapa disekelilingnya. Saya telah diberikan satu senarai masjid-masjid di kawasan saya oleh seorang wanita di “paltalk” dan saya pergi melawat salah satunya. Saya perhatikan orang bersolat dan saya tidak dapat menahan air mata saya.

Saya berasa tertarik dengan masjid setiap hari dan Imam dan isterinya akan memberikan saya buku-buku dan pita-pita rakaman dan mengalu-alukan sebarang soalan dari saya. Setiap soalan yang saya tanya di masjid dan di “paltalk” telah dijawab dengan jelas dan mendalam. Saya tidak dapat berbuat apa-apa tetapi menerimanya.

Saya tidak pernah mengamalkan agama tetapi sentiasa percaya bahawa terdapat satu Tuhan sahaja, cuma saya tidak tahu bagaimana untuk menyembah Dia.

Satu petang saya datang ke “paltalk” dan salah seorang penceramah memanggil saya. Dia bertanya kepada saya jika saya mempunyai apa-apa soalan, saya berkata tidak. Dia bertanya jika saya berpuas hati dengan jawapan yang telah diberikan, saya berkata ya. Dia bertanya lagi, oleh yang demikian apakah yang masih menghalang saya memeluk Islam, saya tidak dapat menjawab. Saya pergi ke masjid untuk melihat orang bersolat subuh. Imam bertanya kepada saya soalan yang sama, dan saya masih tidak dapat menjawab.

Saya kemudian pergi menjaga pesakit saya, ketika saya memberi beliau makan, saya melihat matanya. Ketika itu saya sedar, dia telah dihantar kepada saya atas sebab-sebab tertentu dan satu-satunya perkara yang menghalang saya daripada menerima (Islam) ialah ketakutan .... tidak takut dalam erti kata sesuatu yang buruk, tetapi takut menerima sesuatu yang baik, dan berfikir bahawa saya tidak layak seperti pesakit yang baik ini.

Petang itu saya pergi ke masjid dan bertanya kepada Imam jika saya boleh mengatakan pengisytiharan iman saya, iaitu mengucap kalimah Syahadah: La ilaha illa al- Lah, Muhammadun rasūlu Al- Lah. Tidak ada tuhan melainkan Allah, Muhammad adalah utusan Allah.

Dia menolong saya melaluinya dan membimbing saya tentang apa yang saya perlu lakukan seterusnya. Saya tidak dapat menjelaskan perasaan yang saya rasa setelah mengucap (kalimah syahadah) tersebut . Ia rasa seperti seseorang datang mengejutkan saya dari tidur dan (apabila terjaga) saya dapat melihat segala-galanya dengan lebih jelas. Perasaan gembira itu sangat besar, terasa lebih jelas dan yang paling penting ....rasa keamanan (kedamaian).

Orang pertama yang saya beritahu bukan abang saya tetapi pesakit saya. Saya pergi kepadanya, dan sebelum saya membuka mulut saya, dia menangis dan tersenyum pada saya. Saya menangis di hadapan beliau, saya amat terhutang budi kepada beliau.

Saya pulang ke rumah, log masuk ke “paltalk” dan mengulangi syahadah disitu. Mereka banyak membantu saya dan walaupun saya tidak pernah melihat (atau berjumpa) seorang pun daripada mereka, saya rasa mereka lebih dekat dengan saya daripada abang saya sendiri. Akhirnya, saya memanggil abang saya, memberitahu dia dan walaupun dia tidak berpuas hati , beliau menyokong saya dan berkata beliau akan sentiasa berada di sisi saya, tiada apa yang perlu saya minta lagi.

Selepas minggu pertama saya sebagai seorang Muslim, pesakit saya meninggal dunia di dalam tidur ketika saya menjaga dia. Inna lillahi wa inna ilayhi rajioon. Beliau meninggal dunia secara aman dan hanya saya seorang berada disamping beliau. Saya sudah anggap beliau seperti bapa saya sendiri yang saya tidak pernah ada, dan dialah pintu saya kepada Islam.

Dari hari syahadah saya hingga ke hari ini dan setiap hari selagi saya hidup, saya akan berdoa agar Allah memberi rahmat kepadanya dan memberi dia kebaikan yang saya laksanakan untuknya berpuluh kali ganda. Saya suka dia kerana Allah dan saya berdoa setiap malam untuk menjadi seorang yang beriman dan beramal soleh seperti beliau.

Islam adalah agama yang mana pintunya sentiasa terbuka, pintu tersebut sentiasa terbuka kepada sesiapa sahaja yang ingin masuk kedalamnya ....Sesungguhnya Allah Maha Penyayang dan Maha Pengasih.

Nota: Sister Cassie meninggal dunia pada Oktober 2010. Inna lillahi wa inna ilayhi rajioon, selepas beliau memberi dakwah kepada abangnya, yang juga telah memeluk Islam Alhamdulillah.

Dipetik dari fan page Convert To Islam. Post asal adalah didalam bahasa Inggeris:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=577347918980839&set=a.215923145123320.50183.137173459664956&type=1&theater

No comments:

Post a Comment