Pages

Tuesday 3 December 2013

Peta Hidup Dan Destinasi Terakhir Kita - ringkas dan padat sebagai ingatan untuk kita.

Kenapa kita dijadikan?
  1. Surah 51 (Adh-Dhariyat), Ayat 56 "Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu"
  2. Surah 2 (Al-Baqarah), cebisan Ayat 30 - "Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat; "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi"......"
Panduan yang diberikan:
  1. "....Al-Quran ini ialah panduan-panduan dari Tuhan kamu (Allah), dan petunjuk serta menjadi rahmat bagi orang yang beriman." - cebisan ayat 203 Surah Al-A'raf
  2. Rasullullah S.A.W juga berpesan kita merujuk Al-Quran dan sunnah-sunnah beliau semasa khutbah terakhirnya. Antara pesanan Rasulullah S.A.W didalam khutbah terakhir ketika Haji Wada' (haji terakhir sebelum beliau wafat) - petikan khutbah beliau: "...Maka perhatikanlah apa yang kukatakan ini, wahai manusia sesungguhnya aku telah sampaikan. Aku tinggalkan sesuatu kepada kamu, yang jika kamu berpegang teguh, kamu tidak akan tersesat selama-lamanya iaitu Al-Quran dan Sunnah NabiNya...."
Tujuan dan matlamatnya - Menuju ke alam akhirat dengan berjaya
  1. Surah Al-Baqarah, Ayat 4 "Dan juga orang-orang yang beriman kepada Kitab Al-Quran yang diturunkan kepadamu (Wahai Muhammad) dan Kitab-kitab yang diturunkan dahulu daripadamu, serta mereka yakin akan (adanya) hari akhirat (dengan sepenuhnya).
  2. Surah Al-Baqarah, Ayat 5 "Mereka itulah yang tetap mendapat petunjuk dari Tuhan mereka, dan merekalah orang-orang yang berjaya"
Apakah kejayaan yang dicari itu?
  1. Surah 9 (At-Taubah), Ayat 88: "Tetapi Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya, mereka berjihad dengan harta benda dan jiwa mereka. Dan mereka itulah orang-orang yang mendapat kebaikan, dan mereka itulah juga yang berjaya."
  2. Surah 9 (At-Taubah), Ayat 89: "Allah telah menyediakan untuk mereka syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya. Yang demikian itulah kemenangan yang besar."

Oleh itu, jom "Baca Al-Quran dan Terjemahannya Sekali" walaupun 1 ayat sehari. Banyak manafaatnya. In Shaa Allah

No comments:

Post a Comment