Pages

Thursday 20 June 2013

Kerana membaca Al-Quran saya masuk Islam - Saudara Eamon Bradley

Al-Quran itu datangnya dari Allah yang diwahyukan kepada Nabi Muhammad S.A.W melalui malaikat Jibrail A.S. Ia mengandungi pelbagai hikmah seperti yang dinyatakan dalam Surah Yunus ayat 1:

الر تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ الْحَكِيمِ
Alif laam raa. Inilah ayat-ayat Kitab (Al Qur'an) yang mengandungi hikmah.

Apakah antara hikmah-hikmah tersebut? Salah satunya ialah menyebabkan ramai insan-insan sedar bahawa tiada tuhan selain dari Allah dan Nabi Muhammad itu pesuruh Allah.

Ikuti kisah saudara baru Islam kita, saudara Eamon Bradley dari Ireland yang memeluk Islam dengan hanya membaca dan mengkaji Al-Quran dan informasi berkaitan Islam melalui Internet dan You Tube sahaja. Amat menakjubkan...subhanallah. Inilah salah satu hikmah apabila kita mengaji Al-Quran dan baca terjemahannya sekali, iaitu iman kita bertambah kuat kepada Allah, in shaa Allah.

Post asal artikel ini adalah didalam Bahasa Inggeris. Dibawah ini ialah post beliau yang diterjemahkan ke dalam Bahasa Melayu melalui Google translate dan disunting sedikit supaya karangannya teratur. Artikel asal disini (Revert2IslamToday Blogspot): http://revert2islamtoday.blogspot.co.uk/2013/05/journey-of-irish-brother-eamon-bradley.html

Perjalanan Saudara Dari Ireland, Eamon Bradley kepada Islam

 

Cerita menakjubkan saudara Eamon Bradley dari Ireland yang memeluk Islam. Sesungguhnya Allah boleh membimbing sesiapa sahaja sekiranya Dia mahu. Saudara Eamon memeluk Islam secara sendirian tanpa menemui walau seorang pun saudara Muslim, tetapi dari video YouTube dan membaca Al-Quran dalam talian (online Al-Quran). Sila baca kisah beliau dibawah bagaimana Islam membantu beliau memperbaiki diri beliau.

Saya Eamon Bradley, dari Derry di Ireland. Ini adalah cerita saya memeluk Islam. Saya berumur 24 tahun sekarang, semasa saya masih seorang kanak-kanak, saya banyak mencuri. Ia adalah perkara biasa yang dilakukan dengan rakan-rakan saya. Malah kami akan ketawa mengenainya kemudian pergi membeli dan menghisap dadah. Saya mencuri dari gereja, keluarga, sekolah dan kedai-kedai dan tempat-tempat seperti itu. Saya dan seorang rakan pernah mencuri bunga api dari sebuah kedai dan memasangnya di gereja yang menyebabkan kerosakan bernilai beribu pound. Kami ditangkap untuk itu. Paderi membawa kami ke rumahnya yang bersebelahan gereja dan menyoal kami. Kami tidak kisah. Jadi kami meletakkan kaki kami di atas meja dan makan beberapa gula-gula yang juga kami curi. Saya rasa ketika itu saya berada tahap 5 di sekolah rendah .

Saya bergaul dengan ramai orang yang lebih tua daripada saya, jadi saya terjerumus ke dalam penyalahgunaan dadah sejak kecil lagi. Penagihan LSD di sekolah rendah sebagai contoh. Apabila saya memasuki sekolah menengah, ia menjadi lebih buruk dimana saya kerap ponteng sekolah dan menagih dadah lebih kerap. Pendidikan pada masa itu amat kurang bermakna bagi saya. Saya sentiasa resah dan pemalu. Pada beberapa hari pertama dalam tahun terakhir saya di sekolah, saya dan dua rakan saya dibuang sekolah.

Disebabkan persekolahan saya habis awal, saya tidak berbuat apa-apa sehinggalah tahun berikutnya. Saya pergi ambil beberapa kursus yang tidak berfaedah dan mensia-siakan dua tahun lagi. Selepas itu saya hanya berparti setiap hujung minggu. Kadang-kadang saya akan keluar pada hari Khamis dan pulang ke rumah pada hari Isnin, masuk dan keluar dari rumah hanya untuk menukar pakaian atau mandi. Tetapi hidup saya hanyalah satu pembohongan, di dalam hati atau jiwa saya kosong. Saya biasa menangis tanpa sebab dan saya tidak tahu mengapa. Kadang-kadang, saya akan bangun pada waktu pagi dan menangis tanpa kawalan.

Pada peringkat ini, saya rasa saya hanya minum dan merokok untuk mati. Saya cuba mengambil ubat-ubatan preskripsi secara berlebihan. Pada ketika inilah Allah Maha Besar menunjukkan jalan kepada saya. Semasa saya berada di sekolah menengah, mereka memberi semua orang kitab Bible. Sudah tentu pada masa itu, saya terus melemparkan ia ke dalam peti di bilik saya. Satu hari saya menjumpai semula kitab tersebut dan mula membaca setengah jam setiap hari sehingga saya akhirnya mula percaya kepadanya.

Alhamdulillah. Saya juga banyak melihat cerita-cerita Menara Berkembar (New York Twin Towers) di YouTube dan saya yakin bahawa cerita-cerita atau gambaran itu bukanlah apa yang sebenarnya. Saya kemudian mula membaca al-Quran dari internet setiap malam dan saya tahu ia adalah benar. Alhamdulillah. Dengan hanya menonton video saudara-saudari se-Islam di YouTube saya akhirnya berkata syahadah dan mengesahkan kepercayaan saya. Saya juga ingin menambah ketika saya suka melakukan perkara-perkara salah dahulu, saya ada berkata kepada rakan-rakan bahawa tidak ada Tuhan.

Saya masih ingat kisah dahulu apabila saya telah menyidai pakaian saya diampaian, ia mula hujan jadi saya mengangkat pakaian tersebut dan kemudian hujan berhenti, jadi saya membawa mereka kembali ke ampaian, dan kemudian hujan turun lagi. Saya masih ingat saya menunjuk penumbuk ke langit pada Tuhan dengan kemarahan sambil berkata-kata marah yang mana ayat-ayatnya saya tidak akan mengulangi lagi. Kemungkinan sebenarnya saya sememangnya percaya adanya Tuhan ketika itu cuma kerana angkuh, saya tidak mengaku.

Kini, saya seorang Muslim, sudah kira-kira 3 tahun dan saya rasa saya hanya bercakap dengan seorang Muslimat sahaja dijalanan. Itupun ketika berada di kedai yang menjual kebab di bandar yang mana saya akhirnya mendapat makanan Halal. Alhamduillah, saya bersyukur kepada Allah kerana menunjukkan saya jalan-Nya dan saya berdoa Dia menyelamatkan orang-orang yang beriman dan benar kepada diri mereka sendiri. Dan saya berdoa dia membimbing orang-orang yang tidak percaya tetapi mempunyai kebaikan dalam diri mereka, tetapi bukan datang kepada cahaya-Nya melalui ketakutan. Dunia sekarang adalah sukar bagi setiap individu dengan cara yang berbeza. Tetapi jika kita terus memegang tali Allah walaupun dengan satu tangan, tentu ada cara keluar. Terima kasih kerana meluangkan masa untuk membaca cerita saya.

(tarikh post 31 May 2013)

Jom "Baca Al-Quran dan Terjemahannya Sekali" walaupun 1 ayat sehari. Banyak manafaatnya. In Shaa Allah

 

No comments:

Post a Comment