Pages

Tuesday 17 September 2013

Dalam Al-Quran Ada Jawapan Pada Semua Permasalahan


Berikut ialah soalan-soalan lazim yang banyak bermain difikiran dan hati kita, baik ketika diuji dengan kesusahan atau kesenangan. Apakah jawapan yang diberikan Allah S.W.T di dalam kitab Al-QuranNya? (petikan dan diterjemah dari FB Fan Page Dr. Zakir Naik)

Soalan 1
Kenapa saya sentiasa diuji? Mengapa kehidupan begitu sukar? Kenapa saya tidak pernah mendapat ini atau itu? Mengapa? Mengapa? Saya sentiasa bertanya: Kenapa saya diuji?

Quran menjawab : "Adakah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata, ' Kami percaya (beriman) dan mereka tidak diuji? Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, dan Allah pasti akan mengetahui orang-orang yang benar dari orang-orang yang berdusta. "Surah 29 Al-Ankabut, Ayat 2-3

Soalan 2
Saya sentiasa bertanya: Mengapa saya tidak boleh mendapatkan apa yang saya mahu?

Quran menjawab : ".......Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui."Surah Al -Baqarah [ 2:216 ]

Soalan 3
Saya sentiasa bertanya: Mengapa saya dibebani dengan cara ini?

Quran menjawab : "Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya..........."Surah Al -Baqarah [ 2:286 ] dan;

"Jadi sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan :. (Berulang) Sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan. "Surah Al- Insyirah [ 94:5-6 ]

Soalan 4
Saya sentiasa bertanya: Kenapa saya berputus asa?

Quran menjawab : "Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (derajatnya), jika kamu orang-orang yang beriman. " Surah Al- Imran [ 3:139 ]

Soalan 5
Saya sentiasa bertanya: Bagaimana saya boleh menghadapinya?

Quran menjawab : "Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap siaga (di perbatasan negerimu) dan bertakwalah kepada Allah, supaya kamu beruntung." Surah Al- Imran [ 3:200 ] dan;

"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan bersabar dan mengerjakan solat (sembahyang); dan sesungguhnya solat itu (sembahyang itu) amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk"Surah Al -Baqarah [ 2:45 ]

Soalan 6
Saya sentiasa bertanya: Apa yang saya dapat untuk semua ini?

Quran menjawab : "Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu'min diri dan harta mereka dengan memberikan surga untuk mereka...." Surah At-Taubah [ 9:111 ]

Soalan 7
Saya sentiasa bertanya: Kepada siapa saya boleh bergantung?

Quran menjawab : "......Cukuplah Allah bagiku; tidak ada Tuhan selain Dia. Hanya kepada-Nya aku bertawakkal dan Dia adalah Tuhan yang memiliki 'Arsy yang agung." Surah At- Taaubah [ 9:129 ]

Soalan 8
Saya selalu berkata: Tetapi saya tidak boleh tahan lagi!

Jawapan Al-Quran: ".....dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir." Surah Yusuf [ 12:87 ] dan;

"...Hai hamba-hamba-Ku yang malampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dia-lah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." Surah Az -Zumar [ 39:53 ]


Dipetik dari Fan Page Dr. Zakir Naik
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=508769292538725set=a.150461375036187.38222.146251375457187&type=1&theater

Bacalah Al-Quran dengan terjemahannya sekali. In shaa Allah, kita akan mendapat banyak faedah.


No comments:

Post a Comment