Pages

Saturday 12 April 2014

10 Pesanan Rasulullah S.A.W Tentang Membaca (Dan Memahami) Al-Quran

 
Baca dan fahamlah Al-Quran

1) Sabda Rasulullah s.a.w: “ Sebaik-baik ibadat (sunat) umatku ialah membaca al-Quran” - (Riwayat al-Tirmidzi)

2) Rasulullah s.a.w bersabda: "Perumpamaan Mukmin yang membaca al-Quran adalah seperti limau yang mempunyai bau yang harum dan rasanya sedap. Manakala perumpamaan mukmin yang tidak membaca al-Quran pula adalah seperti tamar yang tidak ada bau tetapi rasanya manis dan sedap." (Bukhari dan Muslim)

3) Rasulullah s.a.w bersabda: " Bacalah kamu akan al-Quran, sesungguhnya (al-Quran) akan datang pada hari kiamat memberi syafaat kepada pembaca-pembacanya ". (Riwayat Muslim)

4) Nabi S.A.W bersabda maksudnya : “Sebaik-baik kamu adalah yang mempelajari Al Quran dan yang mengajarkannya” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

5) Sabda Rasulullah s.a.w: “Aku tinggalkan kamu dua perkara, kamu tidak akan sesat selama mana kamu berpegang dengan kedua-duanya, iaitu kitab Allah (Al-Qur’an) dan sunnahku.” [Hadis riwayat al-Hakim]

6) Rasulullah S.A.W bersabda: "Barangsiapa yang membaca al-Quran dan menerangkannya, lalu ia menghalalkan yang dihalal al-Quran dan ia mengharamkan yang diharamkan al-Quran tentulah Allah akan memasukkan ia kedalam syurga dan Allah memberi syafaat sebanyak sepuluh orang dari keluarganya yang sepatutnya mereka itu wajibmendapat siksa neraka". (HR Tarmizi)

7) Dari Zaid bin Arqam, r.a. katanya: Bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: "Kitab Allah Azza wa Jalla ialah tali Allah (sebab yang membawa kepada rahmat Allah), sesiapa yang menurutnya: Beradalah ia dalam hidayat pertunjuk yang sebenar-benarnya dan (sebaliknya) sesiapa yang meninggalkannya: Beradalah ia dalam kesesatan. " (Hadis Riwayat Muslim)

8) Daripada Aisyah r.a telah bersabda Rasulullah s.a.w, " Sesungguhnya tiap-tiap sesuatu itu mempunyai kemegahan yang mana manusia berbangga dengannya dan menjadi kemegahan kebanggaan umatku ialah Al-Quran yang mulia". (Riwayat Abu Nua'im)

9) Dari Abdullah ibn Mas’ud r.a berkata; Rasulullah SAW bersabda:
"Barangsiapa yang membaca satu huruf dari kitab Allah akan ditulis baginya satu kebaikan. Dan satu kebaikan itu digandakan sepuluh kali ganda. Aku tidak berkata alif laam miim itu satu huruf, tetapi alif satu huruf, laam satu huruf dan miim satu huruf yang berasingan". (HR Tirmizi)

10) Dari Abu Zar Al-Ghifari r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda:
"Tiada sesuatu pun yang lebih mendekatkan diri kepada Allah, kecuali dari perkataan yang asal yang keluarnya daripada Allah, yakni Al-Quran". (HR Mustadrak Hakim)

Sumber hadis:

1.  Koleksi Hadis-hadis Pendek: http://www.ahmad-sanusi-husain.com/2012/02/koleksi-hadis-hadis-pendek.html#ixzz2yepVvGT7

2. Hadith berkaitan Al-Quran-Al-Karim - http://madahalinsani.blogspot.com/p/hadith-berkaitan-al-quran.html


No comments:

Post a Comment