Pages

Tuesday 25 March 2014

Siri petikan dari ayat-ayat terjemahan Al-Quran: Surah Al-Kahfi

Saya sudah pun memulakan siri untuk berkongsi petikan atau ayat-ayat terjemahan Al-Quran di Facebook. In shaa Allah, sasaran saya ialah untuk berkongsi sekurang-kurangnya satu ayat sehari. Oleh itu, secara tidak langsung sekiranya anda mengikuti Facebook page Jom Baca Al-Quran Dan Faham Terjemahannya kita boleh mendapat petunjuk dan peringatan dari Allah S.W.T setiap hari. In shaa Allah, selagi saya boleh usahakan, saya akan teruskan. Apabila telah habis kesemua 114 surah, in shaa Allah, saya akan ulang lagi.

Beserta dengan ayat-ayat tersebut, saya sertakan juga hadis-hadis Rasulullah S.A.W yang berkaitan dengan perkara di dalam ayat tersebut. Saya juga, in shaa Allah, cuba untuk objektif atau tidak memasukkan pendapat atau ulasan-ulasan saya tentang ayat dan hadis tersebut. Ini kerana saya mahu mesej yang sampai kepada anda semua adalah langsung dari Allah S.W.T (iaitu ayat-ayat Al-QuranNya) dan RasulNya, Nabi Muhammad S.A.W. (hadis-hadis atau pesanan baginda).

Kebetulan surah pertama yang saya mulakan ialah Surah Al-Kahfi. Berikut ialah sedikit maklumat tentang Surah Al-Kahfi:

Surah Al Kahfi (سورة الكهف) adalah surat ke-18 dalam Al Qur'an. Surah ini mempunyai 110 ayat dan termasuk dalam golongan surah-surah Makkiyyah. Dinamakan Al-Kahfi (bahasa Arab:Gua) dan Ashhabul Kahfi yang membawa maksud Penghuni-Penghuni Gua. Selain itu, nama ini diambil daripada cerita yang terdapat dalam surah ini pada ayat 9 hingga 26 mengenai beberapa orang pemuda yang tidur dalam gua bertahun-tahun lamanya. Selain daripada cerita tersebut, terdapat pula beberapa buah cerita (cerita dua orang lelaki yang seorang kafir dan yang lainnya mukmin; cerita Nabi Musa AS dengan Khidhir AS; cerita Zulkarnain dengan Ya'juj dan Ma'juj).

Di dalam surah ini mengandungi pengajaran yang amat berguna bagi kehidupan manusia. Terdapat juga beberapa hadis Rasulullah SAW yang menyatakan keutamaan membaca surat ini. (dipetik dari http://ms.wikipedia.org/wiki/Surah_Al-Kahfi)

Antara kelebihannya ialah pengampunan dosa di antara Jumaat dengan Jumaat jika dibaca pada hari Jumaat dan dijauhi fitnah al-Masih ad-Dajjal jika menghafal 10 ayat terawalnya. Antara pesanan Rasulullah S.A.W tentang Surah Al-Kahfi:

1. Abu Sa`id al-Khudri radhiAllahu `anhu beliau berkata bahawa Rasulullah sallAllahu `alaihi wasallam bersabda: “Barangsiapa membaca surat al-Kahfi pada hari Jumaat, maka ALLAH terangi ia dengan cahaya di antara dua Jumaat.” (HR al-Hakim dan Baihaqi, disahihkan oleh al-Albani)

2. Daripada Ali yang meriwayatkan daripada Rasulullah sallAllahu `alaihi wasallam, Baginda bersabda yang maksudnya: “Barangsiapa membaca surah al-Kahfi pada hari Jumaat, nescaya dirinya terpelihara hingga lapan hari, daripada segala fitnah yang melanda, dan jika keluar Dajjal sekalipun, dia akan terpelihara daripadanya.” (Al-Dhurr al-Manthur oleh al-Suyuti 5:355)

3. Daripada Abu al-Darda’ bahawa Nabi sallAllahu `alaihi wasallam telah bersabda yang maksudnya: “Barangsiapa yang menghafaz sepuluh ayat daripada awal surah al-Kahfi, pasti terlindung daripada dajjal.” (HR Muslim 809)

Petikan hadis and penerangan lanjut boleh dibaca disini - Surah al-Kahfi & Kelebihannya: http://muzir.wordpress.com/2012/02/17/surah-al-kahfi-kelebihannya/


Permulaan Surah Al-Kahfi


No comments:

Post a Comment